Surfing with wavelets

Prof. Ingrid Daubechies, wereldautoriteit op het gebied van wavelets, brengt een unieke lezing over haar passie. Ze geeft een antwoord op de vragen:

- Wat zijn wavelets?

- Hoe werken ze?

- Waarom zijn ze nuttig voor beeldverwerking en -compressie?

Klinkt dit allemaal behoorlijk abstract? Geen nood! Prof. Daubechies gaat daarna namelijk verder met het bespreken van hoe wavelets recentelijk zijn toegepast bij de studie van schilderijen van Van Gogh, Gauguin en Giotto.

Deze lezing is niet te missen aangezien prof. Daubechies niet vaak in ons land verblijft en ze één van onze meest vooraanstaande wiskundigen is.

Barones Ingrid Daubechies is professor aan de Duke universiteit en voormalig voorzitter van de International Mathematical Union. Ze behaalde haar doctoraat in de theoretische fysica aan de Vrije Universiteit Brussel. Haar bijdragen aan de theorie van wavelets liggen aan de basis van de jpeg-standaard.

De lezing gaat door op 1 maart om 17u30. Gelieve je aanwezigheid hier aan te geven.

Activiteiten:
Academiejaar: