Workshop: TikZ

In deze workshop gaan we met TikZ leren werken. Ondertussen kunnen we allemaal wel met min of meer LaTeX uit de voeten, maar er is zoveel meer mogelijk dan enkel mooi opgemaakte tekst en formules te produceren. Met behulp van TikZ (een recursieve afkorting voor “TikZ ist kein Zeichenprogramm”) kunnen we de prachtigste plots, diagrammen, grafen, schema’s... produceren.

Eerst gaan we bekijken wat er allemaal mogelijk is met TikZ (en aanverwanten), er zal gauw duidelijk worden dat de mogelijkheden schier onuitputtelijk zijn. Na de nodige inspiratie te hebben opgedaan zullen we enkele basistechnieken aanleren, en maken we enkele korte opdrachtjes. De bedoeling is om zelf met TikZ te leren werken, en zelfredzaam te worden. Er worden ook opdrachten voor thuis voorzien, om je kennis verder uit te diepen.

Onderwerpen die zeker aan bod zullen komen:

• basis van de syntax
  • commutatieve diagrammen
  • grafieken plotten en SAGE

Pieter Belmans is een doctoraatsstudent wiskunde aan de Universiteit Antwerpen, en heeft voor PRIME al eens een lezing over de geschiedenis van LaTeX gegeven.

Voor al wie zijn op de workshop opgedane TikZ-vaardigheden nog eens wil herhalen of bijscherpen: de presentatie van Pieter Belmans kun je hier downloaden.

Ook op zijn blog en GitHub vind je bruikbare bestanden terug.

Activiteiten:
Academiejaar: